کارآفرینی استارتاپ مقیاس پذیر را میتوان به عنوان یک مدل کسب و کار تعریف کرد که در آن براساس یک ایده منحصر به فرد و قابل رشد، یک کسب و کار راهاندازی میشود. در واقع این نوع از کارافرینی با این چشم انداز شروع میشوند که قرار است یکسری تغییرات هدفمند و نتیجهبخش در جهان ایجاد کنند. به همین دلیل نیز سرمایهگذاران به این نوع از کارآفرینی علاقه زیادی دارند. در این مقاله از بلاگ کارلینک تصمیم داریم به معرفی کارآفرینی استارتاپ های مقیاس پذیر پرداخته و ویژگیهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
کارآفرینی استارتاپ های مقیاس پذیر با این باور شروع میوند که قرار است دنیا را تغییر دهند. به طور معمول یک استارتاپ مقیاس پذیر با یک ایده بسیار خلاقانه و نوآورانه آغاز میشود که ریسک زیادی را هم به همراه دارد. اما اگر بتواند موفق شود، در مقایسه با سایر کسب و کارهای میتواند به موفقیت بیشتری دست پیدا کرده، سرعت رشد بیشتری داشته و به یک شرکت سودآورد تبدیل شود. نکته قابل توجه این است که مقیاس پذیری با رشد تفاوت دارد. چراکه هر کسب و کاری میتواند در مرور زمان رشد را تجربه کند اما مقیاس پذیری تنها در یکسری از کسب و کارهای خاص امکان پذیر است. در واقع مقیاس پذیری به توانایی یک کسب و کار برای مدیریت رشد اطلاق میشود و توجه به این نکته ضروری است که در شرکتهای مقیاس پذیر به هیچ عنوان سودآوری شرکت تحت تاثیر افزایش مقیاس قرار نمیگیرد. یعنی رشد در مجموعه به قیمت از دست دادن سودآوری شرکت تمام نمیشود و شرکت همان روند سودآوری اولیه را به صورت ثابت نگه داشته یا حتی شاهد افزایش سودآوری خواهد بود.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یک کسب و کار باید ویژگیهای مشخصی را داشته باشد تا بتواند به عنوان استارتاپ مقیاس پذیر شناخته شود و هر کسب و کاری نمیتواند در حوزه کارآفرینی استارتاپ مقیاس پذیر قرار بگیرد. در همین راستا در ادامه به برخی از اصلیترین ویژگیهای یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر خواهیم پرداخت.
1. عدم نیاز به هزینه مالی زیاد
یکی از موضوعات قابل توجه در بحث کارآفرینی استارتاپ مقیاس پذیر، بحث میزان وابستگی کسب و کار به سرمایه اولیه است. اگر یک کسب و کار برای راهاندازی اولیه و استخدام کارکنان یا خرید تجهیزات و ماشینآلات به سرمایهگذاری زیادی نیاز داشته باشد، نمیتواند با سرعت بالایی رشد کرده و به بازارهای مختلف دسترسی پیدا کند. به همین دلیل عدم نیاز به هزینه مالی زیاد در مراحل مختلف مدیریت کسب و کار بهویژه در مراحل اولیه بسیار مهم بوده و نقش کلیدی در مقیاس پذیر شدن یک کسب و کار ایفا میکند. البته در نظر داشته باشید که این موضوع تنها یک پیش نیاز برای شروع یک کسب و کار مقیاس پذیر است و برای اینکه بتوانید یک استارتاپ مقیاس پذیر را راهاندازی کنید، به عوامل دیگری نیز نیاز دارید.
2. بهکارگیری اتوماسیون
یکی دیگر از عوامل مهمی که در بحث کارآفرینی استارتاپ مقیاس پذیر نقش بسیار موثری را ایفا میکند، میزان استفاده از اتوماسیون در روند انجام فرایندهای کسب و کار است. عموماً در کسب و کارهایی که کارها در آنها با دخالت انسانی انجام میشود، روند انجام کارها کند میشود و این وابستگی به نیرو انسانی جلوی توسعه کسب و کار را میگیرد. همچنین باتوجهبه اینکه کارها توسط نیروهای انسانی انجام میشود، نمیتوان مقیاس عملیات را بدون اعمال فشار به منابع موجود افزایش داد و این موضوع دقیقاً با ویژگیهای یک استارتاپ مقیاس پذیر در تضاد است.
3. عدم وابستگی به نیروی انسانی متخصص
ویژگی دیگری که یک استارتاپ باید داشته باشد تا بتوان آن را در دستهبندی کارآفرینی استارتاپ های مقیاس پذیر قرار داد، عدم وابستگی به نیروی انسانی متخصص است. در صورتی که یک کسب و کار بیش از اندازه به نیروی کار متخصص وابسته باشد، توسعه در مقیاس دشوار و پرهزینه است. به همین دلیل باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی یک استارتاپ را میتوان در دستهبندی مقیاس پذیر قرار داد که بتواند حتی بدون حضور نیروی انسانی متخصص و ماهر نیز به اهداف تجاری خودش دست پیدا کند.
4. تکرارپذیری
یکی دیگر از اصلیترین ویژگیهای استارتاپ های مقیاس پذیر، تکرارپذیری است. زمانی میتوان یک کسب و کار را مقیاس پذیر دانست که بتوان آن را به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن در بازارهای مختلف تکرار کرد. به عنوان مثال محصولات یا خدماتی که بومیسازی شدهاند نمیتوانند به راحتی در بازارهای مختلف به فروش برسند و این موضوع یک مانع در برابر مقیاس پذیری این نوع از کسب و کارها است.
فعالیت در حوزه کارآفرینی استارتاپ های مقیاس پذیر یکی از جذابترین و در عین حال سختترین اقداماتی است که کارآفرینان میتوانند داشته باشند. چراکه شما باید کار خود را با یک ایده نوآورانه و متفاوت شروع کنید و بتوانید هر زمان که لازم بود مقیاس فعالیتهای خود را به راحتی و در بازه زمانی کوتاه افزایش دهید. برای رسیدن به این موقعیت کسب و کار شما ملزم به داشتن یکسری پیش نیازهای مناسب است. در این مقاله تلاش کردیم مفهوم کارآفرینی استارتاپ های مقیاس پذیر را مورد بررسی قرار داده و به شما بگوییم که یک کسب و کار برای اینکه بتواند مقیاس پذیر باشد به چه ویژگیهایی نیاز دارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.