کارآفرینی درون سازمانی چیست؟

کارآفرینی درون سازمانی چیست؟

خانه » بلاگ » کارآفرینی درون سازمانی چیست؟

کارآفرینی درون سازمانی چیست؟

کارآفرینی درون سازمانی چیست؟

امروزه کسب و کارها به خوبی متوجه شده‌اند که برای باقی ماندن در رقابت باید از خلاقیت و نوآوری بیشتری در کسب و کار خود استفاده کنند. به همین دلیل نیز به شکل جدی‌تری روی این موضوع تمرکز می‌کنند و به دنبال راه‌هایی مناسب برای بهبود خلاقیت خود هستند و یکی از بهترین راه‌حل‌هایی که برای این منظور وجود دارد، کارآفرینی درون سازمانی است. کارآفرینی درون سازمانی که عموماً در شرکت های بزرگ اتفاق می‌افتد، در مقایسه با سایر انواع کارآفرینی بسیار آسان‌تر بوده و خیلی از موانعی که برای استارتاپ‌های دیگر وجود دارد در این نوع از کارآفرینی دیده نمی‌شود. در همین راستا در این مقاله از بلاگ کارلینک تصمیم گرفتیم به بررسی مفهوم کارآفرینی درون سازمانی پرداخته و انواع مختلف کارآفرینی شرکت های بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازیم:

مفهوم کارآفرینی درون سازمانی

کارآفرینی درون سازمانی که با نام کارآفرینی شرکت های بزرگ نیز شناخته می‌شود، به معنای ایجاد یک واحد مستقل در درون یک شرکت یا سازمان بزرگ فعال است. کارآفرینی درون سازمانی یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌هایی است که می‌توان یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی کرد. چراکه کسب و کاری که با این روش راه‌اندازی می‌شود از حمایت سازمان مادر برخوردار شده و این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات و موانع احتمالی را نداشته باشد.

به طور معمول در شرکت های بزرگ بخشی تحت عنوان واحد تحقیق و توسعه (R&D) وجود دارد که به صورت تخصصی روی بحث توسعه کسب و کار و دادن فرصت به ایده‌های نوآورانه و خلاقانه تمرکز دارند. این اتفاق باعث می‌شود تا افراد توانمند بتوانند از شانس بالایی برای نشان داده توانمندی‌های خود برخوردار شوند. البته به خاطر داشته باشید که در کارآفرینی درون سازمانی تمرکز روی ارائه محصولات یا خدماتی است که در راستای هدف شرکت مادر ارائه می‌شوند و در نهایت باعث بهبود بهره‌وری شرکت مادر نیز می‌شود.

مفهوم کارآفرینی درون سازمانیانواع کارآفرینی درون سازمانی

کارآفرینی در شرکت های بزرگ به هیچ عنوان به صورت انفرادی صورت نمی‌گیرد. کارآفرینان موفق به طور معمول در قالب تیم با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند عملکرد موفقیت‌آمیزتری را داشته باشند. براساس تحقیقات صورت گرفته عموماً می‌توان 3 نوع کارآفرین درون سازمانی داشت که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

1. کارآفرینی درون سازمانی خلاق

در کارآفرینی خلاق عموماً روی حل یک مشکل با استفاده از ایده‌ای خلاقانه تمرکز می‌شود. در واقع سازمان‌هایی که در آنها کارآفرینی درون سازمانی خلاق در جریان است، شرایطی فراهم می‌شود که کارکنان بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را ارائه دهند و سپس از این ایده‌ها استفاده شده و با استفاده از آنها یک راه‌حل مناسب شناسایی می‌شود.

2. کارآفرینی درون سازمانی تغییردهنده

کارآفرینی درون سازمانی تغییردهنده عموماً توسط افرادی از درون یک مجموعه صورت می‌گیرد و طی آن افرادی که برونگرا بوده و دارای اعتماد به نفس بالایی هستند در جریان از مجموعه تلاش کرده و بدین ترتیب شرکا، سرمایه‌گذاران و مشتریان جدید را جذب می‌کنند. در این نوع از کارآفرینی درون سازمانی شما شاهد بروز تغییرات چشمگیر در بخش‌های مختلف شرکت به ویژه بخش مالی و سرمایه‌گذاری خواهید بود.

انواع کارآفرینی درون سازمانی3. کارآفرینی درون سازمانی اجرا کننده

در این حالت تلاش بر تطبیق و گسترش واحدهای تجاری موجود است. در واقع در این نوع از سازمان‌ها روی توانمندی‌های موجود در سازمان و مواردی که در مرحله اجرا هستند، تمرکز می‌شود. افرادی که به دنبال پیاده‌سازی کارآفرینی درون سازمانی اجراکننده در سازمان خود هستند، باید مهارت‌های اجرایی لازم را داشته باشند و بتوانند به خوبی برنامه‌ریزی کرده و در شرایط سخت کار کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا بتوانند از توانمندی‌های موجود حداکثر استفاده را کرده و پروژه‌ها را با موفقیت به پیش ببرند.

کارآفرینی درون سازمانی یکی از انواع مختلف کارآفرینی است که به دلیل اینکه قرار نیست به صورت مجزا کار خود را از صفر تا صد آغاز کرده و یک کسب‌وکار جدید را وارد بازار رقابتی کند، بسیار مورد استقبال کارآفرینان قرار گرفته است. در این روش افراد می‌توانند از حمایت سازمان مادر استفاده کرده و با استفاده از خدماتی که از سازمان مادر دریافت می‌کنند در نهایت با راحتی بیشتری مسیر رشد و توسعه را دنبال کنند. در این مقاله ما تلاش کردیم مفهوم کارآفرینی درون سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.