کارآفرینی چیست و انواع مختلف کارآفرینی کدامند؟
کارآفرینان با تکیه بر مهارتهای مختلفی که دارند و پیشبینی نیازهای بازار و ارائه ایدههای مناسب برای پاسخگویی به این نیازها، نقش بسیار مهمی را در شکوفایی اقتصاد یک جامعه ایفا میکنند. در واقع کارآفرینی با نوآوری معنا پیدا میکند و افراد فعال در این حوزه با ارائه راهکارهای نوآورانه برای بهبود سبک زندگی مردم بستر لازم برای شکلگیری یک بازار رقابتی و در نتیجه آن رشد چشمگیر اقتصادی را فراهم میکنند. البته کارآفرینی در بحث اشتغال زایی نیز عملکرد مناسبی را دارد و با فراهم کردن فرصتهای شغلی کوتاه مدت و بلند مدت شانس مناسبی را برای افراد متخصص در حوزههای مختلف فراهم میکند تا بتوانند از طریق مهارت خود درآمدزایی داشته باشند. باتوجهبه نقش کلیدی کارآفرینی در اقتصاد جهان تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ بستر شبکه سازی کسب و کار کارلینک به شما بگوییم که کارآفرینی چیست و به بررسی ویژگی های آن بپردازیم و در ادامه نیز شما را با انواع مختلف کارآفرینی آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.
در این مقاله به بررسی موضوعات زیر میپردازیم:
مفهوم کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی در واقع یک فرایند پویا است که در راستای اشتغال زایی و ایجاد ثروت صورت میگیرد. این فرایند توسط افرادی دنبال میشود که ریسک پذیر هستند و برای ارائه یکسری ارزشهای مشخص برای برخی از محصولات یا خدمات خود، حاضر هستند ریسک کنند. موضوع قابل توجه این است که در بحث کارآفرینی خود محصول یا خدمتی که ارائه میشود، ممکن است الزاماً جدید یا منحصر به فرد نباشد اما ارزشی که از طریق ایدههای خلاقانه و نوآورانه توسط کارآفرین به محصول یا خدمت داده میشود، میتواند باعث ایجاد تمایز چشمگیر میان محصول یا خدمت ارائه شده با دیگر موارد مشابه در بازار باشد. به طور خلاصه میتوان گفت که هر کسی که اقدام به راه اندازی یک شرکت جدید کرده و خطرات و ریسکهای احتمالی آن را بپذیرد، میتواند یک کارآفرین به شمار برود.
انواع کارآفرینی کدام است؟
کارآفرینی میتواند در شکلهای مختلفی رخ دهد که آشنایی با آنها میتواند به شما برای درک بهتر مفهوم کارآفرینی و انتخاب فرایند مناسب کمک کند. در ادامه به بررسی انواع کارآفرینی خواهیم پرداخت.
1. کارآفرینی کسب و کارهای کوچک
ایده راه اندازی یک کسب و کار کوچک بدون تمایل به تبدیل آن به یک شرکت بزرگ یا فروشگاه زنجیرهای را میتواند در این دستهبندی قرار داد. یک کسب و کار کوچک میتواند یک شرکت کوچک، رستوران یا فروشگاه خرده فروشی باشد. اغلب این کسب و کارها با گرفتن وام اشتغال زایی از بانک یا استفاده از پس انداز راه اندازی میشوند و درآمدی که از این مشاغل به دست میآید معمولاً در یک حد متوسط است که تنها جوابگو زندگی آنها میباشد. برخی از نمونههای رایج این مشاغل عبارتند از: آرایشگاه، خواروبار فروشی، آژانس مسافرتی، نجاری، لولهکشی، برقکاری و…
2. کارآفرینی استارت آپهای مقیاس پذیر
شرکتهایی که با یک ایده منحصر به فرد کار خود را آغاز میکنند را میتوان در دستهبندی استارت آپهای مقیاس پذیر قرار داد. در این نوع از کارآفرینی چشم اندازی برای کسب و کار تعریف میشود که میتواند دنیا را تغییر دهد. شرکت سیلیکون ولی یکی از بهترین نمونههای استارت آپهای مقیاس پذیر است که کار خود را با یک ایده نوآورانه شروع کرده و به مرور مجموعه اولیه بزرگ و بزرگتر شده و در نهایت به یک شرکت با صدها یا هزاران کارمند تبدیل میشود.
3. کارآفرینی شرکت های بزرگ
گاهی اوقات کارآفرینان در چارچوب یک شرکت بزرگتر که قبلتر تاسیس شده است، یک بخش تجاری جدید را در قالب زیرمجموعه شرکت مادر به وجود میآورند. در واقع میتوان گفت که چرخه حیات در این نوع از شرکتها تعریف شده است و این شرکتها با بررسی دقیق بازار و نیازمندیهای مشتریان خود و با ارائه محصولات جدید و نوآورانه حول محصولات اصلی شرکت، به جای درجا زدن و ارائه یک محصول ثابت و همیشگی، همواره در مسیر رشد گام برداشته و از رقبای خود در بازار سبقت میگیرند.
4. کارآفرینی اجتماعی
هدف از کارآفرینی اجتماعی ایجاد منفعت برای جامعه و بشریت است. در این نوع از کارآفرینی در واقع روی محصولات یا خدماتی تمرکز میشود که نیازها و مشکلات اجتماعی را برطرف میکنند و افراد فعال در این حوزه تنها به دنبال خدمت رسانی به جامعه هستند. برخی از اصلیترین کارآفرینیهایی که در حوزه اجتماعی صورت میگیرد مربوط به حفاظت از محیط زیست، برابری جنسیتی و نژادی و فعالیتهای بشردوستانه در یک کشور محروم است.
پاسخ به برخی از سوالات رایج شما درباره کارآفرینی و انواع مختلف کارآفرینی
با ارائهها، محصولات یا فناوریهای جدید و بهبودیافته از سوی کارآفرینان، امکان توسعه بازارهای جدید و ایجاد ثروت جدید فراهم میشود. همچنین کارآفرینی به بهبود سطح زندگی جامعه و رشد اقتصادی کمک بسزایی میکند.
مفهوم کارآفرینی برای اولین بار در قرن بیستم توسط توسط جوزف شومپیتر در دهه 1930 مطرح شده و به مرور و با حمایت دیگر اقتصاددانان اتریشی مانند کارل منگر، لودویگ فون میزس و فردریش فون هایک توسعه پیدا کرد.
کارآفرین فردی است که یک نیاز در بازار را شناسایی کرده و برای برآوردن آن تلاش میکند. این اصطلاح، به فردی اطلاق میشود که کسبوکاری را راهاندازی میکند و توانایی پاسخدهی به آن نیاز شناساییشده را به عنوان یک فرصت اقتصادی را دارد.
هر یک از انواع مختلف کارآفرینی ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند اما بهطور معمول کارآفرینی استارت آپهای مقیاس پذیر از قابلیت بالایی برای ایجاد تغییر و تحولات بزرگ برخوردار هستند.
در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم کارآفرینی چیست و شما را با انواع مختلف کارآفرینی آشنا کنیم. چرا که امروزه ما شاهد رشد چشمگیر کارآفرینی در جهان هستیم و این موضوع به یک اصل مهم برای رشد و توسعه جامعه تبدیل شده است. حال ممکن است این کارآفرینی در بستر راه اندازی یک کسب و کار کوچک اتفاق بیفتد یا اینکه فردی که دارای ایدههای خلاقانه و نوآورانه هست برای ارائه یک ایده نوآورانه به بازار و ایجاد تحولات بزرگ در حوزه فعالیت خود اقدام نماید. کارآفرینان در هر شکلی نقش موثری را در رشد اقتصادی جامعه ایفا میکنند و وجود آنها در هر بازاری باعث افزایش رقابت میشود که در نتیجه آن شاهد بهبود سطح خدمات و محصولات ارائه شده در تمامی حوزهها خواهیم بود.