چگونه یک نقشه راه کارآفرینی تهیه کنیم؟

چگونه یک نقشه راه کارآفرینی تهیه کنیم؟

خانه » بلاگ » چگونه یک نقشه راه کارآفرینی تهیه کنیم؟

چگونه یک نقشه راه کارآفرینی تهیه کنیم؟

چگونه یک نقشه راه کارآفرینی تهیه کنیم؟

شروع یک کسب و کار هیچوقت برای کارآفرینان کار ساده‌ای نبوده و این افراد همیشه در طول مسیر با مشکلات و چالش‌های مختلفی مواجه خواهند شد که خیلی از این چالش‌ها می‌تواند باعث ناامیدی و شکست آنها شود. اما موضوع قابل توجه این است که اگر از همان ابتدا برای این مسیر پر پیچ و خم برنامه ریزی داشته باشید، می‌توانید شانس موفقیت خودتان را افزایش دهید و به یکی از کارآفرینانی تبدیل شوید که با عملکرد خوب خودشان شناخته شده هستند. در همین راستا به افراد توصیه می‌شود پیش از آغاز هر کاری برای تدوین یک نقشه راه کارآفرینی مناسب اقدام کنید. در همین راستا در این مقاله از بلاگ کارلینک در تلاش هستیم تا مراحل آماده‌سازی نقشه راه کارآفرینی به شکلی استاندارد و اصولی را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1. اهداف اصلی خودتان را مشخص کنید

هدف شما از کارآفرینی چیست؟ تصمیم دارید چه محصول یا خدمتی را ارائه دهید؟ آیا به دنبال تمرکز روی یک مشکل هستید یا اینکه می‌خواهید یک راه‌حل ارائه دهید؟ اینا تنها بخشی از سوالاتی است که شما باید در اولین مرحله از ایجاد نقشه راه کارآفرینی و در راستای شناسایی اهدافی که دارید از خودتان بپرسید. این سوالات به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری نسبت به اهداف اصلی خودتان شناخت پیدا کنید. چراکه به طور معمول یکی از اصلی‌ترین دالایل شکست بسیاری از کسب و کارها در بازار، نداشتن شناخت کافی نسبت به اهدافشان است.

2. ارزش‌های خودتان را مشخص کنید

در گام بعدی از آماده‌سازی نقشه راه کارآفرینی شما باید ارزش‌های خودتان را مشخص کنید. در واقع به زبانی ساده می‌توان گفت که در این مرحله باید تعیین کنید به چه قیمتی مایل به انجام کسب و کارتان هستید. شاید تصور کنید که دانستن این موضوع برای استارتاپ چندان ضروری نمی‌باشد اما این تصور کاملاً اشتباه است. شما باید در همان مراحل ابتدایی شروع کسب و کارتان ارزش‌هایی که برایتان مهم هستند را مشخص کرده و مسیر پیش رو را باتوجه‌به این ارزش‌ها مشخص نمایید. چراکه این ارزش‌های شما هستند که مشخص می‌کنند شما یا اعضای تیمتان در هر مرحله یا در هنگام مواجه با چالش‌ها باید به چه شکلی رفتار کنید.

نحوه آماده سازی یک نقشه راه کارآفرینی

3. ایده یک محصول یا خدمت را ارائه دهید

بعد از اینکه اهداف و ارزش‌های خودتان را مشخص کردید، زمان آن می‌رسد تا در گام سوم از تدوین نقشه راه کارآفرینی به سراغ ارائه ایده محصول یا خدمت موردنظرتان بروید. این مرحله نیز یکی از اصلی‌ترین مراحلی است که شما باید پشت سر بگذارید. چراکه می‌تواند کل مسیری که قرار است دنبال کنید را تحت تاثیر قرار دهد. به خاطر داشته باشید که ایده انتخابی شما باید منحصر به فرد بوده و بتواند باعث ایجاد تغییر و تحول در بازار هدف شود. چین ایده‌هایی خیلی زود می‌توانند بازار را از ان خود کرده و در رقابت با رقبا پیروز شوند.

4. بازار مناسب برای محصول خودتان را شناسایی نمایید

یکی دیگر از مراحل مهم در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال، شناسایی بازار هدف است. شاید شما قصد داشته باشید که محصول یا خدمت خودتان را به یک برند جهانی تبدیل کنید اما باید به خاطر داشته باشید که برای دیده شدن محصول یا خدمتتان باید در ابتدا بازار هدفتان را تعیین کرده و کار خودتان را از آن بازار شروع کنید. با این کار شما می‌توانید امیدوار باشید که از شانس خوبی برای رسیدن به موفقیت برخوردار هستید و نیازی نیست از همان ابتدای کارتان با رقبای بزرگ فعال در حوزه فعالیتتان رقابت کنید.

5. به شکل موثری شبکه سازی کنید

موضوع دیگری که باید درب هنگام آماده‌سازی نقشه راه کارآفرینی به آن توجه داشته باشید، شبکه سازی است. پیشنهاد می‌شود این کار را از همان مراحل ابتدایی راه‌اندازی کسب و کار خودتان شروع کنید و به مرور روابطتان را گسترش دهید. شکل‌گیری این روابط برای موفقیت کسب و کار شما الزامی هستند و هرچقدر که شما در این زمینه عملکرد مناسبی را داشته باشید، می‌توانید به شکل بهتری کسب و کارنان را گسترش داده و وضعیت آن را بهبود ببخشید.

6. شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای کسب و کارتان تعریف کنید

برخی از شاخص‌های عملکرد برای یک کسب و کار بسیار مهم هستند و تمامی کارآفرینان نیز معمولاً به این شاخص‌ها توجه داشته و آنها را معیار پیشرفت کسب و کارشان می‌دانند. این شاخص‌های اصلی عبارت‌اند از: میزان جذب مشتری، میزان فروش و همچنین سود حاصل. اما واقعیت این است که در کنار این شاخص‌ها شما باید به یکسری شاخص دیگر که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند مثل میزان حفظ مشتری، بازگشت سرمایه و ارتباطات ایجاد شده نیز توجه داشته باشید. در نظر گرفتن این شاخص‌های عملکردی باعث می‌شود تا بتوانید به شکل حساب شده‌ای مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان را دنبال کنید و جلوی شکست‌های احتمالی را نیز بگیرد.

ویژگی های یک نقشه راه کارآفرینی موفق

7. برای ذی‌نفعان ارزش آفرینی کنید

توجه به ذی‌نفعان و ارزش‌آفرینی برای آنها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در هنگام تدوین نقشه راه کارآفرینی به آن توجه داشته باشید. به طور معمول کارآفرینان این تصور را دارند که باید تمرکز خودشان را روی مشتریان و جلب رضایت آنها بگذارند اما واقعیت این است که در کنار مشتریان باید به دیگر ذی‌نفعان نیز توجه داشته باشید. به طور معمول دیگر ذی‌نفعان یک کسب و کار شامل کارکنان، تامین کنندگان، سهامداران و توزیع کنندگان می‌شود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر این افراد احساس کنند که نمی‌توانند از همکاری با شما به سود برسند، خیلی زود از همکاری با کسب و کار شما کناره‌گیری می‌کنند.

8. به قول‌هایی که می‌دهید توجه داشته باشید

در آخرین گام از آماده‌سازی نقشه راه کارآفرینی لازم است به قول‌ها و وعده‌هایی که می‌دهید نیز دقت لازم را داشته باشید. در واقع ممکن است شما برای دریافت برخی از مزایا از سمت سرمایه‌گذاران، یکسری از قول‌هایی را به آنها بدهید اما باید توجه داشته باشید که باید قول‌هایی را بدهید که بتوانید در طول فعالیت خودتان به آنها دست پیدا کنید. هرچقدر که شما در این زمینه عملکرد بهتری را داشته باشید، در نهایت شانس بیشتری برای همراه کردن نفرات مختلف با خودتان داشته باشید.

در این مقاله به بررسی نحوه تدوین نقشه راه کارآفرینی پرداخته‌ایم. چراکه داشتن برنامه‌ریزی برای شروع یک فرایند کارآفرینی امری بسیار ضروری است و اگر کارآفرینان پیش از شروع کار خودشان به شکل مناسبی به موضوعات تاثیرگذار روی عملکردشان در بلند مدت توجه لازم را داشته باشند، می‌توانند از شانس بیشتری برای دیده شدن در بازار و رسیدن به موفقیت برخوردار باشند. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.